1. INLEIDING. Ik ben voortdurend verbaasd over hoeveel mensen, waaronder sommige christenen, geloven dat de Bijbel ‘socialisme’ leert, net zoals velen van hen ten onrechte geloven dat de Bijbel ‘Darwinisme’ leert. Deze gebrekkige perceptie, dat wil zeggen dat de Bijbel ‘socialisme’ onderwijst, kan gemakkelijk worden weerlegd:
1.1 Socialisme versus Liefdadigheid. Definitie van socialisme: “Een politieke en economische theorie van sociale organisatie die bepleit dat de middelen voor productie, distributie en ruil eigendom moeten zijn van of gereguleerd moeten worden door de gemeenschap als geheel.” [Oxford-talen].
Het idee dat de Bijbel ‘socialisme’
leert, ontstaat waarschijnlijk wanneer mensen handel verwarren met
liefdadigheid, of zakendoen met welzijn. De Bijbel leert bijvoorbeeld dat
buitensporige rente op leningen tussen ‘broeders’ (Broeder-Israëlieten)
onethisch is op het gebied van naastenliefde [Psalm 15]. Aan de andere kant
gebruikte Jezus Christus de gelijkenis van de ‘talenten’ om rente aan te
moedigen die verdiend werd op ‘spaargeld’ of een ‘investering’ bij een bank in
de commerciële arena [Matteüs 25:27].
Het socialisme kan worden omschreven
als een economisch regeringssysteem via het oppervlakkige, centrale bevel
ekonomie en de controle over de productiemiddelen in een samenleving en dat
niets te maken heeft met welzijn of liefdadigheid. Het socialisme wordt
afgedwongen, hetzij door de wet, hetzij met de punt van een pistool (zoals in
het communisme), of door beide.
Welzijn of liefdadigheid is, in scherp
contrast, vrijwillig en spontaan, vandaar dat het enorme aantal moskeeën,
synagogen, kerken, andere religieuze en lokale welzijnsorganisaties en NGO’s
(en, disfunctioneel natuurlijk, zelfs regeringen) wereldwijd voortdurend
betrokken zijn in de arena van goed doel. De betrokkenheid van de overheid bij
liefdadigheid/welzijn (sociale subsidies enz.) is gewoonlijk een symptoom van
een sociale ziekte, d.w.z. een falend economisch model, dat wil zeggen, zoals
het falende ‘democratische socialisme’ in Zuid-Afrika, met dank aan de
heersende ‘Tripartiete Alliantie’.
Zulke regeringen doen dat om hen te helpen aan de macht te blijven, dat wil zeggen om stemmen te winnen bij de volgende verkiezingen, zodat ze hun falende economische model kunnen blijven implementeren en uitvoeren, waarschijnlijk in de hopeloze hoop dat er iets ‘opduikt’ om hun gezicht te redden in de ogen van hun kiezers.
1.2 Het Bijbelse model. God (‘JHWH’ of ‘Jahweh’) heeft zelf het vrijemarktsysteem van privé-eigendom gesanctioneerd. In de ‘Tien Geboden’geleerd:
"Gij niet stelen. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht,noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is."[Exodus20:15,17NSV].
1.3 Rijke mannen in de Bijbel. Abraham was een rijk man; zo waren David en Salomo ook. Na zijn vreselijke beproeving door natuurrampen en lijden werd de geloofsheld Job door God gezegend met het dubbele van de rijkdom die hij eerder had bezat en verloren had, om opnieuw veertienduizend schapen, zesduizend kamelen en duizend juk ossen privé te bezitten. en duizend ezels. Hij had ook zeven zonen en drie dochters. [Job42:12-13MKJV]. David kocht een dorsvloer van Araunah, wat duidt op vrije ruilhandel en privébezit:
"En Arauna zeide:
Waarom komt mijn heer de koning tot zijn knecht? En David zeide: Om dezen
dorsvloer van u te kopen, om den HEERE een altaar te bouwen, opdat deze plage
opgehouden worde van over het volk.
Toen zeide Arauna tot David:
Mijn heer de koning neme en offere, wat goed is in zijn ogen; zie, daar de
runderen ten brandoffer, en de sleden en het rundertuig tot hout.
Dit alles gaf Arauna, de
koning, aan den koning. Voorts zeide Arauna tot den koning: De HEERE uw God
neme een welgevallen in u!
Doch de koning zeide tot Arauna: Neen, maar ik zal het zekerlijk van u kopen voor den prijs; want ik zal den HEERE, mijn God, niet offeren brandofferen om niet. Alzo kocht David den dorsvloer en de runderen voor vijftig zilveren sikkelen."
[2 Samuel24:21-24NSV].
Rijke mannen uit het Nieuwe Testament waren onder meer Aquila
& Priscilla (Handelingen 18:2-3); Cornelius (Handelingen
10:1); Dorkas (Handelingen 9:36); Jason (Handelingen
17:5-9); Jozef riep Barnabas (Handelingen 4:36-37); Lydia (Handelingen
16:14-15); Mnason (Handelingen 21:16); Filemon (Filemon
Hoofdstuk1)en Sergius Paulus (Handelingen 13:6-12)
enz. Na Zijn kruisiging werd Jezus begraven in het graf van een rijke man, dat
wil zeggen het graf van Jozef van Arimathea, die sympathiek
tegenover Hem stond. [Mattheüs27:57MKJV].
1.4 Spaarzaamheid en
liefdadigheid. De Bijbel moedigt spaarzaamheid en naastenliefde aan.
"Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat
goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood
heeft."
[Efeziërs 4:28NSV].
"Want
er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters
waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der
verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen. En aan een
iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had."
[Handelingen4:34-35NSV].
Houd er rekening mee dat in dit laatste geval de liefdadigheidsactie
werd verleend als een spontane, vrijwillige daad vanuit een meelevende
religieuze (christelijke) gemeenschap die niets te maken had met de Romeinse
regering of de joodse autoriteiten, noch met enige zogenaamde door de overheid
aangedreven) ‘socialisme’.
Het belangrijkste verschil is dat
terwijl (i) het socialisme per decreet door de overheid wordt aangestuurd en de
productiemiddelen erbij betrokken zijn, (ii) liefdadigheid vrijwillig en
spontaan is en particulieren en/of organisaties betrokken zijn die vrijwillig
hun overvloed delen.
1.5 Restitutie. De Bijbel eist ook restitutie, iets dat alleen rationeel mogelijk is in een samenleving waar privé-eigendomsbezit mogelijk is.
"Wanneer iemand zijn
naaste geld of vaten te bewaren geeft, en het wordt uit diens mans huis
gestolen; indien de dief gevonden wordt, hij zal het dubbel wedergeven. Indien
de dief niet gevonden wordt, zo zal de heer des huizes tot de goden gebracht worden,
of hij niet zijn hand aan zijns naasten have gelegd heeft.
Over alle zaak van onrecht, over een os, over
een ezel, over klein vee, over kleding, over al het verlorene, hetwelk iemand
zegt, dat het zijn is, beider zaak zal voor de goden komen; wien de goden
verwijzen, die zal het aan zijn naaste dubbel wedergeven."
[Exodus22:7-9NSV].
2. KOLONIALISME. Als mensen de ‘plaag’ van het kolonialisme zo serieus nemen, waarom volgen ze dan nog steeds hun kolonialistische meesters van het socialisme, dat wil zeggen Karl Marx, Leon Trotski en Friedrich Engels? Mensen verschillen, daarom wordt vaak gezegd dat, hoewel de vrije markt kan leiden tot een ongelijke verdeling van rijkdom, het socialisme doorgaans zal leiden tot een gelijke verdeling van armoede en ellende. Het is algemeen bekend dat het socialisme uiteindelijk de rijkdom uitgeeft die het kapitalisme (de 'vrije markt') produceert, en nooit andersom. Waarom leven zoveel politici die zelf de hele dag 'socialisme' prediken als rijke kapitalisten? Omdat het kapitalisme hun rekeningen betaalt en hun luxe levensstijl financiert... afhankelijk zijn van 'socialisme', want dat zou voor hen pijnlijk gênant zijn, aangezien het socialisme altijd een probleem heeft gehad met het leveren van de lekkernijen.
Op de vrije markt zijn winsten tekenen van succes, dat wil zeggen van doen en leveren wat consumenten nodig hebben en willen. Verlies nooit winsten, want winsten verzekeren onder andere het voortbestaan en de uitbreiding van bedrijven en/of sectoren en het scheppen en veiligstellen van banen. Winsten betalen salarissen, financieren aanvullende loonsverhogingen en promoties en dienen als cruciale verkeersborden voor fabrikanten en zakenmensen om aan te geven welke producten en/of diensten, gebaseerd op de behoeften, wensen en grillige grillen van consumenten, de industrie moet nastreven en maken. beschikbaar zijn en die vermedenmoeten worden.
3. DE BIJBEL KEURT
CORRUPTIE NIET TOE. In kapitalistische landen zal er altijd veel
rijkdom zijn, vooral in goede tijden, en zeker meer dan in socialistische
landen, en, aangezien het socialisme niet het monopolie heeft op hebzuchtige,
egoïstische criminelen en misdadigers, de verleiding om te stelen, Verduisteren
en stelen zullen er altijd zijn. Rijke mensen die zichzelf rijk hebben gemaakt,
is niet de schuld van het kapitalisme; het is de schuld van het slechte
rentmeesterschap van een regering, het slordig toezicht en het gebrek aan
politieke wil en vaardigheid om corruptie te bestrijden in de arena's van de
overheid, het grote bedrijfsleven en de rechtshandhaving. Corruptie in
regeringskringen of corrupte politici is geen 'vriendjeskapitalisme' zoals
linksen ons willen laten geloven; het is nog steeds hetzelfde oude socialisme
(of ‘corporatisme’), d.w.z. de illegale en onwettige ‘herverdeling van rijkdom’
zonder toestemming. De Bijbel zegt:
"De goddeloze zal het geschenk uit den schoot nemen, om de paden des rechts te buigen.“
No comments:
Post a Comment