Total Pageviews

Monday 18 September 2023

Klimaatverandering: En toch zal het Kwartje niet Vallen!

Copyright © 2022 PJ Stassen
Alle rechten voorbehouden



1. INTRODUCTIE. Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar er op kantoor de gebruikelijke hoeveelheid jaloezie, conflicten en interpersoonlijke wrijvingen heerste. Op een dag kwam bijvoorbeeld een collega naar mij toe met de woorden: 

   “Het probleem met de oude Herman (een alias) is dat hij denkt dat het heelal om hem draait!”

   Bij een andere gelegenheid werd de anekdote verteld over de secretaresse van een manager die bezig was een woedende cliënt tot bedaren te brengen, en naar verluidt werd hem verteld: 

   "Let niet op hem. Hij probeert gewoon om te gaan met het Heelal ... is een geweldig Heelal!" [Citaat: Anon].


2. HET KWARTJE ZAL NIET VALLEN! Dus nadat deze aanklacht tegen de ‘egomanische’ Herman al een tijdje in mijn hoofd doordrong, begon ik me uiteindelijk, nogal gênant, de talloze keren te herinneren dat ook ik door mijn leven en dagen heb gewandeld alsof de wereld om hem heen draaide mij.
   In feite had het ruim zeventig jaar geduurd (ik word 76 in 2023) voordat ik besefte hoe egoïstisch ik mijn hele leven was geweest, en of mij was gevraagd het aantal incidenten te tellen toen Ik gedroeg me als een lompe, in een grot wonende Neanderthaler van een onbeschaamde en onbeleefde idioot; tien handen met elk tien vingers aan elk zouden waarschijnlijk niet voldoende zijn geweest.


3. HET PROBLEEM VANDAAG. De tragedie is dat veel mensen vandaag de dag (zo niet de meeste) zich nog steeds gedragen alsof de Kosmos om hen heen draait; alsof het hele heelal, miljarden lichtjaren in doorsnee, speciaal voor hen is geschapen; dat wil zeggen, een gigantische, majestueuze carrousel die smeekt en roept om in al hun behoeften te voorzien in hun gekke haast voor onmiddellijke bevrediging, plezier en niet-onderhandelbare bevrediging.
   Helaas lijkt voor sommigen het kwartje van de zelfrealisatie van narcistisch gedrag nooit te vallen. We zien het op sociale media, in het openbaar en ook thuis, bijvoorbeeld vooral wanneer de rivaliteit tussen broers en zussen al onherstelbaar giftig is geworden.
   Houd er rekening mee dat ik, dat gezegd hebbende, niet tegen het idee van een gezond, ‘ego’ ben. Zonder ‘ego’ zou geen mens op aarde waarschijnlijk ooit ver komen. We hebben allemaal een ‘voedzame’ hoeveelheid ‘ego’ nodig, d.w.z. zelfrespect, een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen of assertiviteit, om op te staan ​​tegen pestkoppen, criminelen, tirannen en politici. Ik moet denken aan de man die naar verluidt klaagde: 

   "Ze zeggen dat ik een onverbeterlijke, onbeschaamde idioot ben, en dat zijn mijn vrienden. Wat mijn vijanden over mij te zeggen hebben, kan hier niet worden herhaald." 
[Citaat: Anon].


4. WIJ ZIJN ALLEMAAL GEBOREN ‘BARBAREN’. Ieder mens die vandaag de dag geboren wordt, wordt geboren als een naakte, analfabete en ongedomesticeerde kleine 'boef' die onderworpen, getemd en gedisciplineerd moet worden. Sommigen, vooral die van het vrouwelijke geslacht, worden soms zelfs naar de ‘school afmaken' gestuurd... om vervolgens voor het leven ‘af’ terug te komen, tenzij ze nuchter blijven en niet zo verwaand en ruimdenkend worden dat hun hersenen eruit vallen.
   Hoe het ook zij... terwijl de atheïst gelooft in zijn ziekelijke religie van 'dood-na-dood' en dat dit leven ('BIOS'-leven) alles is wat er ooit zal zijn, weten evangelische christenen dat dit leven waarschijnlijk slechts een voorproefje of generale repetitie, een voorbereiding op het Hiernamaals, d.w.z. 'zindelijkheidstraining' voor het echte leven ('ZOE'-leven).


5. WETENSCHAP & ACADEMIE. Het is dus ook interessant hoe wetenschappers de laatste tijd betrokken zijn geraakt bij de waanzinnige haast om ‘klimaatverandering’ op te lossen, de term die momenteel in zwang is nadat deze werd gedegradeerd van de eerdere hysterische, door de ‘opwarming van de aarde’ gedreven muziekwagon. Het is goed om intelligent te zijn, geweldig om goed opgeleid te zijn en absoluut onmisbaar om een ​​gezonde arbeidsethos te hebben, en dat is wie de meeste wetenschappers en experts hopelijk zijn.
   We mogen echter nooit de fout maken om intelligentie, opleiding, innovatievermogen en ondernemerschap gelijk te stellen aan ‘wijsheid’. Laat uw onderwijs nooit uw opleiding in de weg staan.


6. WAAR WIJSHEID VANDAAN KOMT. ‘Ware’ wijsheid en ‘ware’ kennis komen voort uit de 'angst' voor (dat wil zeggen eerbiedig respect voor) God. De Bijbel zegt:

"De vrees des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht ... Zie, de vreze des HEEREN is de wijsheid, en van het kwade te wijken is het verstand." 
[Spreuken1:7; Job28:28bNSV].

   Dus omdat we soms goddelijke kennis en wijsheid missen, maken we veel fouten, lopen we veel mislukkingen op en verspillen we veel tijd met het opnieuw uitvinden van een wiel dat al zo rond is als het ooit zal worden. Twee actuele voorbeelden:

   6.1 Palaeontologie. De paleontoloog die zich bezighoudt met het moeizaam opgraven van fossielen kan, naar zijn inschatting, de gelukzalige indruk hebben dat hij 'empirisch bewijs' verzamelt voor Darwins 'Evolutionisme', terwijl hij ondertussen alleen maar geologisch bewijs verzamelt, zoals gedocumenteerd in sediment, voor de bevestiging van de Bijbelse zondvloed van Noach.

   6.2 Wetenschap. De wetenschapper die zich bezighoudt met het bestrijden van de 'opwarming van de aarde' en probeert de gevolgen van de 'klimaatverandering' te verhelpen, kan, naar zijn inschatting, de gelukzalige indruk hebben dat hij de wereld aan het fixen is, terwijl hij in de tussentijd alleen maar de profetieën van de wereld bevestigt het boek Openbaring en het feit dat deze wereld onverbiddelijk in de richting van die natuurlijke, meteorologische en politieke catastrofes wordt gekatapulteerd die uiteindelijk zullen culmineren in de Zeven Fiolenplagen en het Grote Witte Troonoordeel van God
   Als het kwartje voor hen maar op tijd zal vallen. 
[Zie Matteüs 24:1-51 en Openbaring 1 Hoofdstukken 1-22].

No comments: