Alle rechten voorbehouden
1. INTRODUCTIE: IS DE ANGST VOOR GOD ECHT NOODZAKELIJK? Nee, als we willen luisteren naar de darwinisten, seculiere humanisten en postmodernistische predikers van die tijd. Deze afvallige bewegingen bevinden zich op de top van de golf in een tijdperk van vrij denken, zelfverheerlijking en recht op gerechtigheid.
Is de vrees voor God dus nog steeds nodig? Hebben wetenschap en technologie God niet vrijwel overbodig en achterhaald gemaakt? Is de vrees voor God, tegen een dergelijke achtergrond van culturele vooruitgang in deze eenzame buitenpost van de Melkweg, echt verplicht? Is de mensheid inderdaad niet dit kinderachtige idee ontgroeid van een Schepper die al onze bewegingen in de gaten houdt, alle haren op ons hoofd telt en nog steeds trouw de mus elke dag voedt?
2. WAT DE BIJBEL ZEGT OVER DE ANGST VOOR GOD. Die oude geloofsheld, Job, in de vallei van het lijden, schreef ooit:
Maar tot den mens heeft Hij gezegd: Zie, de vreze des HEEREN is de wijsheid, en van het kwade te wijken is het verstand."
[Job28:28MNSV].
Merk op dat, hoewel Job het had geschreven, het God (‘Hij’) was die het had gezegd. Volgens de Schepper Zelf is de vreze des Heren wijsheid! Koning Salomo heeft bevestigd:
3. DE FUTILITEIT OM TE VERTROUWEN OP WETENSCHAP EN TECHNOLOGIE OM DE BELANGRIJKE LEVENSVRAGEN TE ANTWOORDEN. De door de atheïst gekozen religie, dat wil zeggen het evolutionisme (darwinisme) en het sciëntisme in het algemeen, kan niet eens de meest fundamentele levensvragen beantwoorden, bijvoorbeeld:
De vrees des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht."
[Spreuken1:7NSV].
"Hoewel een zondaar honderd maal kwaad doet, en God hem de dagen verlengt; zo weet ik toch, dat het dien zal welgaan, die God vrezen, die voor Zijn aangezicht vrezen.”
"Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.
[Prediker8:12; 12:13NSV].
De apostel Petrus:
“Eert een iegelijk; hebt de broederschap lief; vreest God; eert den koning."
[1Petrus2:17NSV].
De apostel Johannes (op het eiland Patmos) citeert de evangelieprekende engel uit het boek Openbaring:
“Zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft."
[Openbaring14:7NSV].
Is het dus nog steeds nodig om God te vrezen? Is het echt verplicht om God te vrezen?
3. DE FUTILITEIT OM TE VERTROUWEN OP WETENSCHAP EN TECHNOLOGIE OM DE BELANGRIJKE LEVENSVRAGEN TE ANTWOORDEN. De door de atheïst gekozen religie, dat wil zeggen het evolutionisme (darwinisme) en het sciëntisme in het algemeen, kan niet eens de meest fundamentele levensvragen beantwoorden, bijvoorbeeld:
- Waarom is er IETS in plaats van NIETS?
- Wie heeft het UNIVERSUM/KOSMOS geschapen?
- WAAR komen wij vandaan?
- WAAROM zijn we hier?
- WAAR gaan we heen?
- Is er hoop voor PLANEET AARDE?
- Is er hoop voor de MENSHEID?
- Hoe kunnen we het verschil weten tussen GOED en FOUT?
Hebben we echt de gebrekkige meningen nodig (over kritische kwesties als de bovenstaande) van wetenschappers die, naar eigen zeggen, slechts ongeveer 5% weten van wat er in de Kosmos gebeurt (terwijl de rest, d.w.z. 95%, wordt gedefinieerd als 'niet op te sporen door wetenschappelijke instrumenten (donkere materie en donkere energie'), en wie weten, naar eigen zeggen, slechts ongeveer 10%-20% van wat er in onze oceanen gebeurt? Kosmologen van Harvard schreven:
“To inquire about the nature of the very beginning, however, requires us to address why questions, the most fundamental of all being, Why is there a Universe at all? To be honest, scientists don’t know how to tackle why questions. These are outside the present fabric of modern science and probably always will be. In other words, when a ball is put in motion and Newton tells us that the ball ‘will remain in motion unless or until it is acted upon by some external force,’ we have no understanding why it does that. We do know what such balls do and also how they do it, but why we have no clue.
"No known procedure—not even the vaunted scientific method—enables us to investigate why, in the deepest sense of that word, the laws of physics and biology are as they are. We shall probably never know the answer. Nor do we know, or likely have any prospect of ever really knowing, why there is a Universe—or what might have preceded its origin.”
“To inquire about the nature of the very beginning, however, requires us to address why questions, the most fundamental of all being, Why is there a Universe at all? To be honest, scientists don’t know how to tackle why questions. These are outside the present fabric of modern science and probably always will be. In other words, when a ball is put in motion and Newton tells us that the ball ‘will remain in motion unless or until it is acted upon by some external force,’ we have no understanding why it does that. We do know what such balls do and also how they do it, but why we have no clue.
"No known procedure—not even the vaunted scientific method—enables us to investigate why, in the deepest sense of that word, the laws of physics and biology are as they are. We shall probably never know the answer. Nor do we know, or likely have any prospect of ever really knowing, why there is a Universe—or what might have preceded its origin.”
[Harvard. Cosmic Evolution. Online].
4. HET EINDOORDEEL. De vrees voor God is weliswaar NOODZAKELIJK, maar niet VERPLICHT, aangezien God de mensheid heeft geschapen naar het beeld van God, die een vrije wil heeft (Absolute & Oneindige Vrije Wil), zodat de mensheid bijgevolg ook een vrije wil heeft (zij het geleend, afgeleid, eindige en beperkte vrije wil gebaseerd op de superieure, Absolute & Oneindige Vrije Wil van God als zijn/haar 'standaardpositie'. De 'vrije wil' van de mensheid mag echter niet worden verward met 'almacht'.
Het zou filosofisch gezien geen enkele zin hebben gehad als God de mensheid had geschapen met geen andere keus dan Hem te allen tijde mechanisch te gehoorzamen en te aanbidden als een mechanisch geprogrammeerd tinnen soldaat. De vrije wil om licht (boven duisternis), goed (boven kwaad), leven (boven dood) en God (boven Satan) te kiezen is een voorrecht dat niet wordt genoten door het dierenrijk, inclusief de primaten, en toont daarmee aan dat de mensheid nooit gelijkgesteld mag worden met primaten, zoals de darwinisten ons willen laten geloven. Wij mogen dan wel de schapen van Christus zijn, maar wij zijn niet dom.
Wat echter verplicht zal zijn (in de eeuwigheid), zullen de gevolgen zijn van het niet hebben gevreesd en gehoorzaamd aan God (ongeloof en ongehoorzaamheid) ... een gedachte die niet alleen te afschuwelijk is om over na te denken, maar ook te afschuwelijk om niet over na te denken. God waarschuwt:
"Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad."
[Deureonomium30:19NSV].
(click)
More books available form this author
👇
No comments:
Post a Comment