1. Inleiding. Elke dag word ik wakker in Zuid-Afrika met de geluiden en beelden van allerlei taalkundige tegenstellingen, verkeerde benamingen en misplaatste eufemismen, bijvoorbeeld:
- 'Vol potentieel'. Er bestaat niet zoiets als 'volledig potentieel'; het woord 'potentieel' impliceert al 'volle capaciteit'. Een betere uitdrukking zou 'echt potentieel' zijn.
- 'Overdracht van vaardigheden'. Als 'vaardigheden' echt konden worden overgedragen, zou ik golf spelen zoals Jack Nicklaus of Gary Player, harten transplanteren zoals Chris Barnard of Elizabeth Taylor, zingen zoals Matt Monro of Robert Goulet en piano spelen zoals Arthur Rubinstein of Roger Williams.
Data, informatie, kennis en zelfs wijsheid* kunnen worden overgedragen, maar ervaring (de Siamese tweeling van 'vaardigheden') en vaardigheden niet. In het beste geval kunnen (en moeten) overheden, grote bedrijven, werkgevers, ouders, opvoeders, leraren en opleiders de omgeving, voorwaarden, infrastructuur en middelen creƫren voor de industrie en de beroepsgeschikte vaardigheden die moeten worden ontwikkeld en aangescherpt tot ofwel perfectie ('best case scenario') of, in ieder geval naar functionaliteit ('worst case scenario').
*Job28;28; Psalm 16:7; 19:7; 51:6; 90:12; 105:22; 111:10; 119:169; Spreuken1:2, 5,7; 2:10; 3:13; 4:5; 9:10; 13:20; 29:15 enz.
2. 'Uitdaging' of 'Probleem'? Politici, opvoeders en leraren zouden er goed aan doen de lelijke gewoonte om 'problemen' als 'uitdagingen' te noemen, geleidelijk af te schaffen; Ik ben ervan overtuigd dat deze infantiele eufemismen de reden zijn dat er tegenwoordig zo weinig problemen worden opgelost (en bij gebrek aan urgentie zo langzaam worden opgelost). Laten we eerlijk zijn, er is een enorm verschil tussen een 'uitdaging' en een 'probleem'. Bijvoorbeeld:
2.1 Sporten. Inschrijven voor de 'Comrades Marathon' (Zuid-Afrika, ruim 90 km) met het oog op de finish binnen de gestelde tijd om een medaille (brons, zilver of goud) te behalen, zou een uitdaging zijn; niet goed voorbereiden op de marathon of krampen krijgen op de steile Polly Shortts-heuvel zou een probleem zijn.
2.2 Wetenschap. Lesgeven* 'Evolutie' op varsity-niveau zou een uitdaging zijn; Evolutie empirisch bewijzen door te proberen niet-verifieerbare en niet-falsifieerbare (zogenaamde) 'bewijs voor evolutie' te introduceren, blijft een lastig probleem voor evolutioniste.
2.3 Huwelijk. Het vinden van een goede man/vrouw zou een uitdaging zijn; leven met de verkeerde keuze van een man/vrouw nadat hij/zij ontdekt heeft dat hij/zij een chronische gokverslaafde is, zou een probleem zijn.
2.4 Politiek. Het winnen van de volgende verkiezingen zou een uitdaging zijn; het niet nakomen van eerdere verkiezingsbeloften aan het electoraat zou een probleem zijn.
2.5 Economie. Het kopen van een betrouwbare (tweedehands, gebruikte of eerder geliefde) auto zou een uitdaging zijn; op vakantie moeten gaan met een trillende, wiebelende en niet goed uitgelijnde krukas nadat de dealer de week ervoor failliet was gegaan, zou een probleem zijn.
2.6 Kunst en ambacht. De juiste wol kopen en een patroon van internet downloaden om op tijd voor zondag een mooi pakje voor een pasgeboren baby te haken, zou een uitdaging zijn; te laat ontdekken dat de gedownloade patronen (gedownload door uw internetvaardige neefje) allemaal in het Frans zijn, zou een probleem zijn.
3. Laatste uitdaging (of probleem?). Het zou een uitdaging zijn om de volwassenenklas het woord 'probleem' (voor problemen!) te laten gebruiken in plaats van een eufemisme (of verkeerde benaming) van 'uitdaging' (voor problemen!); ontdekken dat leden van de beoogde doelgroep de memo niet op tijd hebben gekregen ... dat zou een probleem zijn.
✋
(click)
No comments:
Post a Comment