1. De mythe explodeerde. Er bestaat niet zoiets als 'overdracht van vaardigheden' en het is op zijn zachtst gezegd nogal verontrustend om docenten deze irritante mantra keer op keer te horen gebruiken in het publieke debat. Bij het ‘resetten’ van het systeem enkele opmerkingen:
1.1 Informatie overdragen. Informatie (geen vaardigheden!) kan zeker worden overgedragen. Informatie kan afkomstig zijn van encyclopedieën, boeken, studieboeken, bibliotheken, opvoeders en leraren, mentoren, ouders, broers en zussen, spirituele leiders, mainstream & sociale media, kranten & tijdschriften & internet (websites & blogs enz.), vandaar uitdrukkingen als 'informatie technologie' enz.
1.2 Kennis overdragen. Kennis, rijdend op de rug van Informatie, kan zeker worden overgedragen, zoals bij Informatie het geval is.
1.3 Wijsheid overdragen. Wijsheid kan door opvoeders, ouders, leraren, mentoren en vrienden via allerlei media worden overgedragen aan enthousiaste en gewillige leerlingen. Tijd doorbrengen met wijze (goed geïnformeerde en ervaren) mensen kan de leerling 'afwrijven': De Bijbel zegt:
"De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid, en de wetenschap der heiligen is verstand." [Spreuken9:10].
(Zoals het adagium luidt: 'Goede beslissingen komen voort uit ervaring; ervaring komt voort uit slechte beslissingen').
2. De uitdaging van 'Overdracht van Vaardigheden' ('Skills Transfer'). Was er zoiets als ‘Overdracht van Vaardigheden' geweest, dan had ik piano kunnen spelen zoals Van Cliburn of viool zoals Andre Rieu; golf spelen zoals Gary Player of Arnold Palmer; box zoals George Foreman of zingen zoals Matt Monro of Pavarotti.
Helaas kunnen ‘vaardigheden’ nooit van de ene persoon op de andere worden ‘overgedragen’; vaardigheden moeten in de loop van de tijd door de leerling zelf worden aangescherpt en gecultiveerd met behulp van de beste beschikbare middelen, waaronder leraren, bibliotheken, ouders, mentoren, opvoeders, workshops, beroepsopleiding, dwz stages, in de veldtraining, oefenen, herhaling, doorzettingsvermogen etc. (Zoals het spreekwoord zegt: 'Oefening baart kunst').
3. ‘Vol potentieel’. Er bestaat ook niet zoiets als ‘Vol potentieel’; het woord 'potentieel' alleen al belichaamt, duidt of impliceert het idee van 'volledige capaciteit' ('latente kwaliteiten' vereist voor succes). Een betere uitdrukking die door opvoeders en leraren kan worden gebruikt, is 'Echt potentieel' (niet 'Volledig potentieel'). De Bijbel leert dat de vreze des Heren het begin is van alle kennis en wijsheid.
"De vrees des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht." [Spreuken1:7]
"De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid; Schin. allen, die ze doen, hebben goed verstand; Thau. Zijn lof bestaat tot in der eeuwigheid." [Psalmen111:10].
"Maar tot den mens heeft Hij gezegd: Zie, de vreze des HEEREN is de wijsheid, en van het kwade te wijken is het verstand." [Job28:28].
✋
(click)
No comments:
Post a Comment