Total Pageviews

Saturday 20 November 2021

Gods Wonderbaarlijke Gedenkboek [DUTCH/NEDERLANDS]

Click to Zoom/Klik om te Zoemen
1. Stelling #1. Gedenkboek. God heeft een 'Gedenkboek' voor Hem geschreven voor degenen die de Heer vrezen en graag aan Zijn Naam denken.

   "Alsdan spreken, die den HEERE vrezen, een ieder tot zijn naaste: De HEERE merkt er toch op en hoort, en er is een gedenkboek voor Zijn aangezicht geschreven, voor degenen, die den HEERE vrezen, en voor degenen, die aan Zijn Naam gedenken. En zij zullen, zegt de HEERE der heirscharen, te dien dage, dien Ik maken zal, Mij een eigendom zijn; en Ik zal hen verschonen, gelijk als een man zijn zoon verschoont, die hem dient. Dan zult gijlieden wederom zien, het onderscheid tussen den rechtvaardige en den goddeloze, tussen dien, die God dient, en dien, die Hem niet dient." [Maleachi3:16-18].

2. Stelling #2. Grote Witte Rechterstoel. Omdat God alwetend is en niet herinnerd hoeft te worden, maakt het niet uit of dit een echt boek is zoals wij het kennen of een boek dat slechts een 'archief' is of een goddelijk 'verslag' van een soort metaforisch bedoeld. Jezus gebruikte vaak metaforen* ('gelijkenissen') in het onderwijs. Feit is dat dit Boek een echt boek zal zijn (ongeacht het formaat of uiterlijk) en zal worden geopend op de Grote Witte Rechterstoel van Christus:

   "En door vele zulke gelijkenissen sprak Hij tot hen het Woord, naardat zij het horen konden." [Marcus 4:33].

*Metafoor/gelijkenis: Jezus heeft nooit gelogen en 'gelijkenissen' mogen niet worden opgevat als metaforische verwijzingen naar 'fictieve' of 'denkbeeldige' gebeurtenissen of scenario's, alleen ter illustratie; gelijkenissen waren naar alle waarschijnlijkheid verwijzingen naar feitelijke gebeurtenissen als concrete voorbeelden uit de geschiedenis.

3. Stelling #3. Genoemdt in de Schrift. Het feit dat God zo'n Boek heeft (d.w.z. het 'Gedenkboek') wordt vaak genoemd in de Schrift.

   "Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt. Toen zeide de HEERE tot Mozes: Dien zou Ik uit Mijn boek delgen, die aan Mij zondigt." [Exodus32:32-33].

   "Zouden zij om hun ongerechtigheid vrijgaan? Stort de volken neder in toorn, o God!
   "Doe misdaad tot hun misdaad, en laat hen niet komen tot Uw gerechtigheid." [Psalm56:8, 69:28].

   "...  Een vurige rivier vloeide, en ging van voor Hem uit, duizendmaal duizenden dienden Hem, en tien duizendmaal tien duizenden stonden voor Hem; het gericht zette zich, en de boeken werden geopend.
   "En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld ... En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs." [Daniel7:10; Openbaring 13:8; 20:15].

4. Stelling #4. Dienaren Loyaliteit. Loyaliteit aan God en Zijn dienaren zal worden beloond.

   "Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen; Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn ... En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen." [Matteüs6:20-21; 10:42].

   "Want zo wie ulieden een beker water zal te drinken geven in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen." [Marcus9:41].

   "Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel; want hun vaders deden desgelijks den profeten." [Lucas6:23].

   "En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn." [Openbaring 22:12].

   "Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad." [2Korinthiërs5:10].

5. Stelling #5. Loyaliteit tot de dood. Loyaliteit (aan God) zelfs tot de dood is niet uitgesloten. Gelovigen worden aangespoord om nooit op te geven. De term 'tot de dood' betekent niet altijd het martelaarschap, maar 'tot de dag van sterven en vertrekken naar de eeuwigheid', ongeacht de oorzaak. Nu ik erover nadenk, kan loyaliteit aan de zaak van Christus voor velen al een vorm van martelaarschap zijn.

   'Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.' [Mattheüs24:9].

   "Want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet om Mijn Naam ... En omtrent denzelfden tijd sloeg de koning Herodes de handen aan sommigen van de Gemeente, om die kwalijk te handelen. En hij doodde Jakobus, den broeder van Johannes, met het zwaard." [Handelingen9:16; 12:1-2].

   "Doch laat ons, goed doende, niet vertragen; want te zijner tijd zullen wij maaien, zo wij niet verslappen." [Galaten6:9].

6. Stelling #6. God alwetend. Omdat God alwetend is, heeft Hij de namen van degenen die tegen Hem morren.

   "Hoe lang zal Ik bij deze boze vergadering zijn, die tegen Mij zijn murmurerende? Ik heb gehoord de murmureringen van de kinderen Israels, waarmede zij tegen Mij zijn murmurerende." [Nummers 14:27].

   "Zij versmaadden ook het gewenste land; zij geloofden Zijn woord niet. Maar zij murmureerden in hun tenten; naar de stem des HEEREN hoorden zij niet." [Psalm106:24-25].

7. Stelling #7. De man Job. De man Job is een goed voorbeeld van hoe God meelijwekkend is en van tedere barmhartigheid jegens hen die geduldig op Hem vertrouwen. Aan het einde van zijn beproevingen, verschrikkelijk lijden en slopende verliezen beloonde God Job met het dubbele van de rijkdom (activa) die hij eerder had.

   "Ziet, wij houden hen gelukzalig, die verdragen; gij hebt de verdraagzaamheid van Job gehoord, en gij hebt het einde des Heeren gezien, dat de Heere zeer barmhartig is en een Ontfermer." [Jakobus5:11].

8. Stelling #8. Schamen voor Jesus Christus? Wat betreft degenen die zich tegenwoordig schamen voor Jezus Christus en Zijn leringen en die het Gedenkboek afdoen als een irrelevante Joodse mythe, fictief of hoe dan ook oud en overbodig, heeft Jezus gewaarschuwd:

   “Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid, en in de heerlijkheid des Vaders, en der heilige engelen. [Lucas 9:26].

                                                MEDITATIONS & CONTEMPLATIONS

No comments: