Total Pageviews

Tuesday 16 November 2021

De Bijbel: Hoeveel 'Adams' In De Geschiedenis? [DUTCH/NEDERLANDS]

Click to Zoom/Klik om te Zoemen
1. Darwinistische theorie. Deze theorie heeft jammerlijk gefaald om de oorsprong van de Kosmos en die van de mens te verklaren. In feite ontkennen Darwinisten het bestaan ​​van zo'n man als 'Adam', het 'federale hoofd' van het menselijk ras, volledig. Dus hoe de eerste man (en vrouw) spontaan moet zijn ontstaan ​​door een eigenaardig willekeurig ongeluk (uit een fictieve 'oersoep' van chemicaliën) blijft nog steeds het grootste mysterie van de zogenaamde 'Evolutionaire Theorie'.

2. ‘Leven’ volgens de Bijbel. Leven (vanuit Bijbels oogpunt) kan in het kort worden omschreven als de drie soorten (i) BIOS-leven, (ii) PSUCHE-leven en (iii) ZOE-leven (Grieks, uit het Nieuwe Testament). Enkele opmerkingen:

2.1 ’BIOS’-leven. Dit verwijst naar het fundamentele, organische (biologische, fysieke) leven van de mensheid die zich alleen bezighoudt met haar biologische bestaan ​​en overleving in deze natuurlijke, materiële wereld. 

2.2 'PSUCHE' Leven. Dit verwijst naar het psychologische leven van de mensheid waarbij de menselijke ziel van de mensheid betrokken is, zoals uitgedrukt door geest, emotie en wil, misschien datgene wat de mens scheidt van de dieren en vooral van de primaten, die zich richt op het huidige, tijdelijke leven van de mensheid.
 
2.3 'ZOE' Leven. Dit verwijst naar het ongeschapen, eeuwige en goddelijke leven dat exclusief toebehoort aan de ongeschapen God (de 'IK BEN') van Mozes en de berg Sinaï waar Zijn geboden werden gegeven.

3. Wat Adam heeft verloren. Het lijkt erop (uit Bijbelstudies en antropologische observaties) dat, met de val van de mens in Eden, Adams val uit genade zeker een grote tragedie heeft gebracht in termen van de opties van de mensheid voor de toekomst in die tijd en voor de rest van de geschiedenis. (Eng. 'History' = 'his story'; 'zijn verhaal'). Hoe het ook zij, Adams val uit de gratie als federaal hoofd van het menselijk ras (waar de Bijbel naar verwijst als de 'eerste Adam'), heeft in alle opzichten geleid tot het mislukken van de 'soort' die hij vertegenwoordigde, zoals geklaagd door Job:

   "Zo ik, gelijk Adam, mijn overtredingen bedekt heb, door eigenliefde mijn misdaad verbergende! Zeker, ik kon wel een grote menigte geweldiglijk onderdrukt hebben; maar de verachtste der huisgezinnen zou mij afgeschrikt hebben; zodat ik gewezen zou hebben, en ter deure niet uitgegaan zijn." [Job31:33-34].

   De Bijbel leert dat Jezus Christus, de ‘laatste Adam’, een nieuw soort mens heeft ingeluid onder Zijn toezicht, en daarmee gloednieuwe opties voor de toekomst heeft gecreëerd voor degenen die Zijn aanbod van Verlossing zouden accepteren:

   “Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden ... Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam [JESUS CHRISTUS] tot een levendmakenden Geest.” [1Korintiërs15:22,45].

PS Houd er rekening mee dat dit vers 1Korintiers15:45] het idee verwerpt dat populair is bij zoveel christenen dat er een soort van pre-Adamitisch ras op aarde moet zijn geweest voordat Adam werd geschapen. De Bijbel stelt duidelijk dat Adam de 'eerste mens' was; mochten ze aandringen op de verwerping van dit Bijbelse feit (van Adam als de 'eerste mens'), dan vereist de gangbare logica dat ze consequent moeten zijn in hun theologie en ook het feit van Jezus Christus als de 'laatste Adam' moeten verwerpen. Ze kunnen hun brood niet aan beide kanten laten besmeren alleen omwille van leerstellige opportuniteit.
   Zoals de eerste Adam (de 'Adam' uit de Hof van Eden) het gevallen federale hoofd van het menselijk ras was geworden (biologisch aangedreven: BIOS), zo was de laatste Adam (Jezus Christus) het nieuwe overwinnende federale hoofd van het nieuwe ras geworden (geest gedreven: ZOE).

4. Gods recept voor een lang en gelukkig leven in het Vaderhuis met vele woningen. De Bijbel leert:

   "Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven ... Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij ... De dief komt niet, dan opdat hij stele, en slachte, en verderve; Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben ... Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen ... En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken ...  Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve ... Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam." [John5:26; 6:57; 10:10, 11, 28; 17:2; 20:31].


No comments: