Total Pageviews

Thursday 18 November 2021

Christologie: Het Leven En De Missie Van Jezus Van Nazareth (De Christus) [DUTCH/NEDERLANDS]

1. Stelling #1: De ultieme autoriteit. God de Vader is groter dan Jezus Christus (God de Zoon).

   "Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik." [John14:28].
   "Die in de dagen Zijns vleses, gebeden en smekingen tot Dengene, Die Hem uit den dood kon verlossen, met sterke roeping en tranen geofferd hebbende, en verhoord zijnde uit de vreze. Hoewel Hij de Zoon was, nochtans gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij heeft geleden. En geheiligd zijnde, is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden; En is van God genaamd een Hogepriester, naar de ordening van Melchizedek." [Hebreeën5:7-10].

PS Omdat Jezus gehoorzaamheid aan de Vader heeft moeten leren, het spreekt vanzelf dat Hij dienstbaar is aan de Vader en dat de Vader groter is dan de Zoon.

2. Stelling #2: De goddelijke kracht van Jezus Christus. Alle macht in hemel en op aarde is door God de Vader aan Jezus Christus, God de Zoon, verleend.

   "En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde" [Mattheüs28:18].
   "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn. En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid." [John1:12-14].

3. Stelling #3: De goddelijkheid van Jezus Christus. Christus is de Tweede Persoon van de Godheid (Drie-eenheid) en Eén met God de Vader.

   "Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik ... En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was ... Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt ... Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God. 
   "Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige ... Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven Gemeenten, die in Azie zijn, namelijk naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamus, en naar Thyatire, en naar Sardis, en naar Filadelfia, en naar Laodicea ...    en toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste; En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods ...  En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet ... Die overwint, zal alles beerven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn ... En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn;  Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste ... Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster ... Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!"  
[John8:58; 17:5,21; 20:17; Openbaring1:8,11,17,18; 21:6-7; 22:12,13,16,20].

4. Stelling #4: Het herrezen 'BIOS' & 'ZOE' leven van Jezus Christus. Jezus Christus was/is zowel volledig mens (‘BIOS’-leven) als volledig goddelijk (‘ZOE’-leven).

   "Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven; En heeft Hem macht gegeven, ook gericht te houden, omdat Hij des mensen Zoon is." [Johannes5:26-27].
   "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn. En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid." [John1:12-14].
   "En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren; En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel; En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs; 
   En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren. En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste; En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods." [Openbaring1:12-18].

5. Stelling #5: Verlossing door Jezus Christus. Jezus Christus heeft de macht om eeuwig leven te geven.

   "Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken." [John10:27-28].
   "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn." [John1:12-14].
   "Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere." [Romeinen6:23].

6. Stelling 6: De kracht van het bloed/offer van Jezus Christus.

   "Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde ... Wetende dat gij niet door vergankelijke dingen, zilver of goud, verlost zijt uit uw ijdele wandeling, die u van de vaderen overgeleverd is; Maar door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam." [1John1:7; 1Petrus1:18-19].

7. Stelling #7: Jezus Christus de Goede Herder. Jezus Christus is de Goede Herder die Zijn leven heeft gegeven voor Zijn schapen (getrouwe gelovigen).

   "Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen." [John10:11].

8. Stelling #8: Jezus Christus de Rots. Jezus Christus ('Petra' = 'een massieve rots'), en niet de apostel Petrus ('Petros' = 'een stuk rots'/'kleine kiezelsteen'), is de Rots en het fundament waarop de kerk ('Ekklesia') is gegrondvest.

   "En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus [petros], en op deze petra [JEZUS CHRISTUS] zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen." [Matteüs16:18; Romeinen9:33; 1Ko3:11;10:4].

   Dit vormt een van de belangrijkste twistpunten tussen de Rooms-Katholieke theologie en de protestantse (evangelische) theologie. Protestantse (Evangelische) predikanten die nog steeds leren dat de apostel Petrus de 'rots' is waarop de kerk is gegrondvest, prediken nog steeds het verouderde middeleeuwse Rooms-Katholicisme. Zelfs de apostel Petrus zelf (!) heeft toegegeven:

   "Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen wordt gezegd: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn." [1Petrus2:6-8].

9. Stelling #9: De Schepping en het onderhoud van de wereld. Jezus Christus was/is de feitelijke 'projectingenieur' van God de Vader voor de schepping en het onderhoud van de wereld.

   "God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon; Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft; Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft, is gezeten aan de rechter hand der Majesteit in de hoogste hemelen; Zoveel treffelijker geworden dan de engelen, als Hij uitnemender Naam boven hen geerfd heeft." [Hebreeën1:1-4].

10. Stelling #10: De verheven Naam van Jezus Christus. Jezus Christus heeft een voortreffelijker naam gekregen, zelfs boven engelen.

   "Zoveel treffelijker geworden dan de engelen, als Hij [JESUS CHRISTUS] uitnemender Naam boven hen geerfd heeft." [Hebreeën1:4].

11. Stelling #11. Nieuwe naam. Er zal een tijd komen in de hemel dat Jezus Christus een 'nieuwe naam' zal ontvangen.

   "Die overwint, Ik zal hem maken tot een pilaar in den tempel Mijns Gods, en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven den Naam Mijns Gods, en de naam der stad Mijns Gods, namelijk des nieuwen Jeruzalems, dat uit den hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwen Naam." [Openbaring 3:12].

12. Stelling #12: De gehoorzaamheid en het lijden van Jezus Christus. Jezus Christus leerde gehoorzaamheid (aan de Vader) door Zijn lijden. Het spreekt vanzelf dat Zijn Vader groter is dan Hij.

   "Hoewel Hij de Zoon was, nochtans gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij heeft geleden." [Hebreeën5:8].

13. Stelling #13: Jezus Christus: de enige Middelaar na de Orde van Melchizedek. Jezus Christus is de enige Middelaar tussen God en de mens.

   "En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
   "Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.    
   "Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus.
   "Die in de dagen Zijns vleses, gebeden en smekingen tot Dengene, Die Hem uit den dood kon verlossen, met sterke roeping en tranen geofferd hebbende, en verhoord zijnde uit de vreze. Hoewel Hij de Zoon was, nochtans gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij heeft geleden. En geheiligd zijnde, is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden; En is van God genaamd een Hogepriester, naar de ordening van Melchizedek.
   " En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.
   "En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.
   "En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.  Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is." [Handelingen4:12; Gal3:19; 1Tim2:5; Heb5:7-10; 8:6; 9:15; 12:24-25].

14. Stelling #14: Vergeving van zonde door Jezus Christus. Als we onze zonden belijden aan Jezus Christus de Verlosser, zal Hij ons vergeven en ons reinigen van alle ongerechtigheid.

   "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
   "Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." [John3:16-17; 1John1:7-10].

15. Stelling #15: Verdoemenis zonder Jezus Christus. Als we weigeren ons te bekeren en het Evangelie te geloven, zullen we in onze zonden sterven.

   "En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.
   "Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan. Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen? Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan. 
   "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
   "Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven." [Marcus1:15; Lucas 13:3-5; John3:16-18; 8:24].

16. Stelling #16: Jezus Christus eren. De Bijbel leert dat we Jezus Christus moeten eren zoals we God de Vader eren.

   "Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven; Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft. 
   "Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn. En zo iemand Mij dient, de Vader zal hem eren.
   "Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.
    "Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste." [John5:22-23; 12:26; 14:1; Openbaring 22:13].

17. Stelling #17: Woorden van Jezus Christus. Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar de woorden van Christus zullen niet voorbijgaan.

   "De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan." [Mattheüs24:35].

18. Stelling #18: De verheven positie van Jezus Christus. Jezus Christus zit aan de rechterhand van God de Vader.

   "En Hij zeide tot hen: Hoe zeggen zij, dat de Christus Davids Zoon is? En David zelf zegt in het boek der psalmen: De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand, Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
   "Dan nu aan zal de Zoon des mensen gezeten zijn aan de rechter hand der kracht Gods.
   "Maar hij, vol zijnde des Heiligen Geestes, en de ogen houdende naar den hemel, zag de heerlijkheid Gods, en Jezus, staande ter rechter hand Gods. En hij zeide: Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechter hand Gods." [Lucas 20:41-43; 22:69; Handelingen 7:55-56].

19. Stelling #19: Schaam je voor Christus. Want wie zich zal schamen voor Jezus en Zijn woorden, voor hem zal de Zoon des mensen zich schamen, wanneer hij zal komen in zijn eigen heerlijkheid, en in die van zijn Vader, en over de heilige engelen.

   "Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid, en in de heerlijkheid des Vaders, en der heilige engelen." [Lucas 9:26].

20. Stelling #20: Rechtvaardiging door Jezus Christus. Rechtvaardiging van gelovigen alleen door het bloed van en door Jezus Christus.

   "Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten: Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is." [Romeinen3:21-26].

21. Stelling #21: De wederkomst van Jezus Christus. Jezus Christus zal terugkeren.

   "En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen ... En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden. En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.
   " Te dierzelfder tijd hoorde Herodes, de viervorst, het gerucht van Jezus; En zeide tot zijn knechten: Deze is Johannes de Doper; hij is opgewekt van de doden, en daarom werken die krachten in Hem. 
   "Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen." [Mattheüs24:14, 29-30; John14:1-2; Openbaring 1:7].

22. Stelling #22: Het Oordeel over de Grote Witte Troon. Het oordeel is door God de Vader gedelegeerd aan Jezus Christus, die de opperrechter zal zijn die het oordeel van de Grote Witte Troon zal voorzitten.

    "Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven; Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft ... Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven; En heeft Hem macht gegeven, ook gericht te houden, omdat Hij des mensen Zoon is.
   "Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
   "Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad." 
[John5:22-23, 26-27; Romeinen 14:10, 2Korintiërs5:10].

23. Stelling #23: Jezus Christus geeft het Koninkrijk terug aan de Vader. Uiteindelijk zal Jezus Christus het Koninkrijk aan God de Vader overdragen nadat Hij alle heerschappij, gezag en macht had doen ophouden.

   Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden. Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst. Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht." [1Korintiërs15:22-24].

24. Stelling #24: Jezus Christus de 'Ware Wijnstok'. Jezus Christus is de Ware Wijnstok; God de Vader de Landman.

   "Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman. Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage." [John15:1].

25. Stelling #25: Jezus Christus de 'Weg, de Waarheid en het Leven'. Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven.

   "Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
   "Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dan een Koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik een Koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Een iegelijk, die uit de waarheid is, hoort Mijn stem." [Johannes 14:6; 18:37].

26. Stelling #26: Jezus Christus de hoeksteen. Jezus Christus, de steen die de bouwers op Calvarie (Golgotha) verwierpen, is de Hoofdhoeksteen ('Hoofd van de Hoek') geworden. De apostel Petrus schrijft:

   "Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen wordt gezegd: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn." [1Petrus2:6-8].

27. Stelling #27: Jezus Christus en de fontein van levende wateren. Jezus Christus, het Lam van God, zal alle gelovigen naar de Fontein van Levende Wateren leiden; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

   "Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen ... En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan." [Openbaring7:17; 21:4].

Slechts één leven dat spoedig voorbij zal zijn; Alleen wat voor Christus is gedaan, blijft bestaan!

No comments: