Total Pageviews

Tuesday 1 August 2023

Redenen Waarom Atheïsten God Niet Zullen Zien [DUTCH/NEDERLANDS]

 1. Zonder GELOOF is het onmogelijk om God te behagen. God beloont alleen degenen die geloven dat Hij IS (bestaat) en Hem ijverig zoeken.

   "Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken." [Hebreeën 11:6].

2. Ze zijn niet almachtig. Om God te zien, zullen ze net zo Almachtig moeten zijn als Hij. Hoe gaan ze Hem anders ooit opsporen?

   "Zult gij de onderzoeking Gods vinden? Zult gij tot de volmaaktheid toe den Almachtige vinden?" [Job11:7].

3. Ze zijn niet alomtegenwoordig. Om God te zien zullen ze overal tegelijk in de kosmos aanwezig moeten zijn, anders missen ze misschien iets.

   "Waar zou ik heengaan voor Uw Geest en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht? Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar. Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee; Ook daar zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden. Indien ik zeide: De duisternis zal mij immers bedekken; dan is de nacht een licht om mij. Ook verduistert de duisternis voor U niet; maar de nacht licht als de dag; de duisternis is als het licht." [Psalm139:7-12].

4. Ze zijn niet alwetend. Ze weten niet alles wat er te weten valt en kunnen dus door God te slim af zijn. 

   "Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde. Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was. Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen!" [Psalm139:15-17].

   God weet alles wat er te weten valt. Zie Deuteronomium 29:29; 1 Johannes 3:20; Mattheüs 6:8 & 10:29; Hebreeën 4:12-13; Lucas 5:22.

5. Het zijn gewone, feilbare en zondige wezens. God is absoluut en oneindig Heilig en Perfect.

   "Er is niemand heilig, gelijk de HEERE; want er is niemand dan Gij, en er is geen rotssteen, gelijk onze God!" [1Samuel 2:2].  

   Zie Romeinen 3:23; Jesaja6:1-4; Openbaring4:8.

6. Het zijn geschapen wezens. God is de Ongeschapen "IK ZAL ZIJN!" Toen Mozes God vroeg wat dat betekende, antwoordde God: "Ik ben die ik ben!" (Het had geen zin om verder op de vraag in te gaan).

   "Toen zeide Mozes tot God: Zie, wanneer ik kom tot de kinderen Israels, en zeg tot hen: De God uwer vaderen heeft mij tot ulieden gezonden; en zij mij zeggen: Hoe is Zijn naam? wat zal ik tot hen zeggen? En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israels zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden!" [Exodus 3:14-15]. 

7. Ze zijn eindig en nie eeuwig. God is absoluut eeuwig en oneindig (en oneindig absoluut: er is geen doorgronding van zijn verstand).

   "Weet gij het niet? Hebt gij niet gehoord, dat de eeuwige God, de HEERE, de Schepper van de einden der aarde, noch moede noch mat wordt? Er is geen doorgronding van Zijn verstand." [Jesaja40:28]. 

8. Ze leven van het ‘geleende’ leven en niet van het ‘authentieke’ leven op zich. De mens leeft van (geleend, tijdelijk) 'BIOS'-leven, terwijl God Eeuwig en Authentiek 'ZOE'-leven in Zich heeft.

   "Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven ... Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven. Ik ben het Brood des levens." [John5:26; 6:47-48]. 

9. Hun gezichtsvermogen (visie) is aangetast. Het gezichtsvermogen van de mens (alle mensen) is extreem klein en beperkt; het vertegenwoordigt slechts een minuscuul deel van het gehele elektromagnetische spectrum. God heeft een absoluut en oneindig volmaakt zicht: fysiek, metafysisch en spiritueel ... Hij heeft de universele zwaartekracht, de zwakke en sterke kernkrachten, het elektromagnetische spectrum, de akoestiek en het periodiek systeem van de elementen gecreëerd.

   "Alzo zegt God, de HEERE, Die de hemelen geschapen, en dezelve uitgebreid heeft, Die de aarde uitgespannen heeft, en wat daaruit voortkomt; Die den volke, dat daarop is, den adem geeft, en den geest dengenen, die daarop wandelen." [Jesaja42:5]. 

10. Ze weigeren zich te bekeren. Hoewel God welwillend is en de zon laat schijnen op zowel de goddelozen als de gelovigen, gaat Hij niet goed om met de goddelozen en de goddelozen, tenzij ze zich bekeren. Hoewel alle atheïsten zondaars zijn, zijn niet alle zondaars noodzakelijkerwijs atheïsten; en hoewel alle goddelozen en goddelozen zondaars zijn, zijn niet alle zondaars noodzakelijk goddeloos of goddeloos. Het hangt allemaal af van wie je 'vader' (d.w.z. God of Satan) en wie je Verlosser (Jezus of ...) is.

   "Gij doet de werken uws vaders. Zij zeiden dan tot Hem: Wij zijn niet geboren uit hoererij; wij hebben een Vader, namelijk God. Jezus dan zeide tot hen: Indien God uw Vader ware, zo zoudt gij Mij liefhebben; want Ik ben van God uitgegaan; en kom van Hem. Want Ik ben ook van Mijzelven niet gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden. Waarom kent gij Mijn spraak niet? Het is, omdat gij Mijn woord niet kunt horen. Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen." [John8:41-44]. 

11. Ze aanbidden de gereedschappen, d.w.z. de wetten van de fysica, en niet de gereedschapmaker. Hij / zij bewonderen ('aanbidden') de gereedschappen (wetenschap) maar niet de Gereedschapmaker van de wetenschap (gereedschappen). Ze weigeren te buigen voor de Gereedschapmaker ('Toolmaker') d.w.z. Hij die de wetten van de fysica heeft geschapen.

12. Ze hebben de onderzoeksfinanciering niet. Ze hebben niet de middelen of tijd om God te gaan zoeken; de Cosmos is hopeloos te groot, en het proces te complex en te duur.

13. Ze eren Jezus Christus niet. God eert degenen die Zijn Zoon Jezus van Nazareth, de Christus, eren.

   "Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven; Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft. Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven." [John5:22-24].

14. Ze hebben Gods zegen niet. De toorn van God op de goddelozen en goddelozen zal het niet toestaan.

   "Hij die in hem gelooft, wordt niet veroordeeld; maar hij die niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God." [John3:18].

15. Ze zullen sterven als ze God zien. Geen (gewone) mens kan God zien en leven.

   "Toen zeide hij: Toon mij nu Uw heerlijkheid!  Doch Hij zeide: Ik zal al Mijn goedigheid voorbij uw aangezicht laten gaan, en zal den Naam des HEEREN uitroepen voor uw aangezicht; maar Ik zal genadig zijn, wien Ik zal genadig zijn, en Ik zal Mij ontfermen, over wien Ik Mij ontfermen zal. Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven. De HEERE zeide verder: Zie, er is een plaats bij Mij; daar zult gij u op de steenrots stellen. En het zal geschieden, wanneer Mijn heerlijkheid voorbij zal gaan, zo zal Ik u in een kloof der steenrots zetten; en Ik zal u met Mijn hand overdekken, totdat Ik zal voorbijgegaan zijn. En wanneer Ik Mijn hand zal weggenomen hebben, zo zult gij Mijn achterste delen zien; maar Mijn aangezicht zal niet gezien worden!" [Exodus33:18-23].

16. God woont in onsterfelijkheid gehuld in ondoordringbaar licht. Geen mens (zelfs christenen niet) kan door of in dat Heilige Licht kijken. De Bijbel zegt:

   "Ik beveel u voor God, Die alle ding levend maakt, en voor Christus Jezus, Die onder Pontius Pilatus de goede belijdenis betuigd heeft, Dat gij dit gebod houdt, onbevlekt en onberispelijk, tot op de verschijning van onzen Heere Jezus Christus; Welke te Zijner tijd vertonen zal de zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen, en Heere der heren; Die alleen onsterfelijkheid heeft, en een ontoegankelijk licht bewoont; Denwelken geen mens gezien heeft, noch zien kan; Welken zij eer en eeuwige kracht. Amen." [1Timotheüs6:13-16].

17. Mannen zijn gewoon niet intelligent genoeg. God heeft een verondersteld (d.w.z. menselijk onbepaald) I.Q. van:

ONEINDIGoneindig

De Bijbel zegt dat Gods intellect (begrip) oneindig is: 

   "Onze Heere is groot en van veel kracht; Zijns verstands is geen getal." [Psalm147:5].

18. Ze zijn niet nederig. God weerstaat de hoogmoedigen; geeft genade aan de nederige.

   "De hoogmoed des mensen zal hem vernederen; maar de nederige van geest zal de eer vasthouden ... Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden ... Desgelijks gij jongen, zijt den ouden onderdanig; en zijt allen elkander onderdanig; zijt met de ootmoedigheid bekleed; want God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade. Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd. Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u." [Spreuken29:23; Jesaja57:15; 1Petrus5:5-7].

19. Ze zijn niet zuiver van hart. Jezus heeft gezegd: 

   “ Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien." [Matteüs 5:8].
   
   Hoe kan een atheïst aanspraak maken op zuiverheid van hart als hij de hele dag rondloopt om God te lasteren en allerlei anti-God vitriool, godslastering en banaliteit uit te spuwen, het Bloed van Christus onder de voeten te treden en de Bijbel belachelijk te maken als een boek vol nutteloze en verouderde Joodse mythen?

20. 'Geheime' versus 'Geopenbaarde' dingen. Volgens de Bijbel zijn er 'geheime dingen' en 'geopenbaarde dingen'.

- de 'geheime dingen' zijn van Jehova onze God;

- de 'geopenbaarde dingen' behoren ons toe (traditioneel de Joodse natie als bewaarders van de orakels van God) en, sinds de tijd van het Nieuwe Testament, ook aan alle christenen, inclusief Messiaanse Joden. Hoe God (die Geest is en geestelijk moet worden onderscheiden & aanbeden in geest en waarheid) er werkelijk 'uit ziet' en hoe Zijn verheven persona eruit moet zien, zijn enkele van die 'geheime dingen' die geen enkel sterfelijk wezen het voorrecht heeft te weten. De Bijbel zegt:

   "De geheime dingen zijn van Jehova, onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor altijd van ons en van onze zonen, zodat we alle woorden van deze wet kunnen doen." [Deuteronomium29:29].


                                                    MEDITATIONS & CONTEMPLATIONS

No comments: