Total Pageviews

Wednesday 3 November 2021

De Dag In De Winkel [DUTCH/NEDERLANDS]

Thabazimbi (South Africa)

Photos: Creative Commons
   
Op een koude vrijdagmiddag, in het holst van de winter, liep ik mijn kantoor uit bij de mijn waar ik werkte in Thabazimbi in de Bushveldt-regio in Zuid-Afrika, startte mijn auto en reed naar de supermarkt waar afhaalmaaltijden konden worden gekocht.
   Ik liep naar de afhaalbalie en terwijl de winkelbediende opkeek, enigszins geïrriteerd omdat ze zo grof werd gestoord, sprak ik haar aan met de gebruikelijke begroeting van de dag en ging toen verder met mijn bestelling voor een pakje Russische worst en 'frietjes'.
   Ze nam mijn bestelling met een bescheiden hoeveelheid beleefdheid aan, draaide zich om en verdween behendig in de keuken van de supermarkt. Ik draaide me om om de tijdschriften en kranten op het rek door te nemen en bereidde me voor op de gebruikelijke vijf tot tien minuten wachten. Er was nog een man bij mij, ook saai rondlopend en gekleed in een blauwe overall ... duidelijk een arbeider op de procesfabriek van de mijn, die op zijn beurt wachtte (vermoed ik).
   Toen, wonder boven wonder, verscheen de winkelbediende weer! Op haar versleten pantoffels rijdend als een Arabische hengst in een Amerikaanse cavalerie-aanval stapte ze naar het bord (figuurlijk gesproken), smeet mijn bestelling van Russische worst & 'frietjies' op de tafel en ging verder met het toedienen van de gebruikelijke specerijen met veel tamtam en flair.
   Ik was echter erg gealarmeerd toen ze naar de azijnfles reikte en de onaangename vloeistof met enorm enthousiasme over mijn dampende hete eten begon te spuiten. 

   "Wauw!" (Ik zei). "Niet zo snel... ga langzaam met dat spul!" 

   Toen, zwaar berispt en gekwetst in ego, begon ze voorzichtig de inhoud van de beledigende kruiderij op mijn eten te legen met de finesse van een kunstenaar uit de Europese renaissance. Ze zette de azijncontainer neer en pakte met één krachtige zwaai van haar arm, net als een Franse zwaardvechter die een tegenstander onthoofdt in een duel over een lieftallig Frans meisje, de enorme container met tafelzout van de tafel en sprenkelde vervolgens het mineraal met veel ophef over de reeds aangevallen worst en 'Franse frietjes'. 

   "Wauw!" (zei ik nog eens). "Niet zo snel! Doe het rustig aan... ja, dat is beter!" terwijl ze de toediening van het tafelzout afzwakte. 

   Toen, ten slotte, keek ze naar me op met de gewonde blik van een huisdier dat dringend goedkeuring nodig had, merkte mijn goedkeuring op, bukte zich en schreef de rekening die aan de kassier aan de deur moest worden aangeboden voor betaling.
   Wat er daarna gebeurde, verbaasde me; ik denk dat ze me moet hebben aangezien voor een inspecteur van de plaatselijke gezondheidsafdeling of zoiets (ik denk dat ik in de war ben, ik weet het niet zeker). Het volgende moment pakte ze het gewaardeerde pakket eten op en overhandigde het aan de man in de blauwe overall die naast me stond met een mooie glimlach die zo deed denken aan een grote Olympische prestatie op de Spelen. 
   De man in de blauwe overall nam het pakje aan en liep weg in de richting van de kassier. Plotseling, met een ernstige frons op zijn verfomfaaide gezicht, stopte hij dood in zijn spoor en terwijl ik om me heen keek naar waar ik stond (die er nogal stom en beschaamd uitzag), sprak hij slechts één woord: "Tschh!" 
   Het was niet mijn bestelling!

PS. 'Thabazimbi': 'Mountain of Iron' of 'Iron Mountain' van het ijzererts dat hier wordt gedolven. 

No comments: